4S: Dijital Pazarlama Karması


Gelişen Pazarlamanın Yeni Karmasına Merhaba Deyin


Tüketicilerin bilinçlenmesi, teknolojinin ve küreselleşmenin gelişmesiyle pazarlama anlayışı da buna paralel kendini sürekli yenilemekte. 1920’lerdeki “üretim/ürün” ve “satış” anlayışına dayanan geleneksel pazarlama, 1930’lu yıllarda başlayan Dünya Krizi ve İkinci Dünya Savaşından sonra değişmeye devam ederek, pazarlama stratejileri ile farklı bir boyut kazandı.



Kaynak: Bose, 2002: 90’dan aktaran, Uysal ve Aksoy, (2004), Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi (7)

1990’lara geldiğimizde ise, dünya internet ve internet siteleriyle tanıştı. Böylelikle pazarlama alanında tam anlaşılamasa da yeni bir çığır açıldı. İnternetin daha dinamik olması ve tüketicilerin elektronik ortamda yer alması dijital pazarlamayı yarattı. Tüketicinin egemen olduğu dijital ortamda yaşanan yoğun rekabetten dolayı ürün gösterimi, fiyat politikaları, tutundurma kararları ve diğer unsurlar insanları daha stratejik pazarlama kararları almaya itti. Bundan dolayı da dijital pazarlamanın önemi artmaya başladı.
Dijital pazarlama karması oluşturulurken, geleneksel pazarlama karma öğeleri olan ürün, fiyat, tutundurma ve dağıtım faaliyetleri uyarlanarak yeni öğelerde eklendi. Efthymios Constantinides’ın 2002 yılında yayınladığı makalesinde dijital pazarlama karmasını 4s modeli ile açıklamaya çalıştı ki; aslında farkında olmadan dijital pazarlamacıların yaptıklarını dile getiriyordu. Bunlar;
  • Kapsam (scope)
  • Site (website)
  • Birliktelik (synergy)
  • Sistem (system) 

Peki bu dijital pazarlama karmasındaki 4s nedir?

Gelin sırayla gidelim ve kapsam öğesinden başlayarak, 4s modelini açıklamayalım. Kapsam öğesi, işletmelerin stratejilerinin ve hedeflerinin belirlendiği aşamada ortaya çıkmakta olup, dört birleşenden oluşmakta.

  • Pazar analizi
  • Potansiyel müşteri
  • İç analiz
  • İnternet faaliyetlerinin stratejisi


İkinci öğe olan internet sitesine gelince, bu öğe işletmenin deneyimlerini tüketicilerine sunuyor olmalı ve aşağıdaki sorulara yanıt vererek internet sayfasının oluşumunu da belirliyor olacaktır.
  • Tüketiciler siteden ne beklemeli?
  • Tüketiciler siteyi neden kullanmalı?
  • Tüketicilerin geri dönüşünü sağlayan etkenler neler?

Pazarlama faaliyetleriniz birbirini tamamlamalı

İşletme faaliyetlerinin birlikteliği üçüncü öğemizdir. Bu ögenin asıl amacı, işletmenin pazarlama faaliyetlerinin birbirini tamamlamasını sağlamaktır. Bunun için geleneksel pazarlama ile dijital pazarlamanın stratejileri ve faaliyetlerinin bütünleştirilmesinin gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Bu sayede geleneksel pazarlama ile de internet sitesi desteklenmiş olacaktır.
Öğelerin sonuncusu ise, dijital pazarlama sistemidir. Bu öge, sanal pazarlamanın sahip olması gereken teknoloji, teknik gereksinimler ve web sitesinin yönetiminin oluşturulması anlamına gelmektedir.


Sonuç olarak, yazımda bahsetmiş olduğum dijital pazarlama karması, şu anda geçerli mi veya yeterli mi diye soracak olursanız kesinlikle hayır diyeceğim; çünkü geldiğimiz noktada kişiselleştirme, müşteri hizmetleri ve diğer başlıklarda karmaya dahil edilmesi gerekenler mutlak öğelerdir. Pazarlama faaliyetleri dinamik olduğundan temeli atıp onun üzerine yapıyı inşa etmemiz gerekiyor, sizce de öyle değil mi?

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Ara

.