Türkiye, genç ve yüksek nüfusunun yanında kişi başına düşen
milli geliri ve IMF’nın Eylül 2011 raporuna göre satın alma gücü paritesi bakımından Avrupa’nın en büyük altıncı ülkesi konumunda. Türkiye’nin
potansiyelini gören büyük firmalarda doğal olarak kendilerini Türkiye’nin büyüleyici girdabına
teslim etmekteler.
Türkiye’nin diğer önemli ve büyük bir artısı ise internet kullanım oranı. Nüfusunun yarısından fazlası 32.7 saatini online
geçirmekte [1]. Bu bakımdan Türkiye, Avrupa’da İngiltere ve Hollanda’nın ardından
üçüncü sırada gelmektedir.
IAB (Interactive Advertising Bureau) Türkiye İnternet
Ölçümleme Araştırması verilerine göre Temmuz 2011 itibariyle Türkiye’de 24
milyon internet kullanıcısından %57′si erkek ve %43’ü kadın [2].
İnternet kullanıcıların %86′sı her gün, %13′ü
haftada birkaç kez, ve geri kalanı ise yada sadece bir kaç kez internete
girmekte [2]. Türkiye’deki internet nüfusunun %30′u ilkokul, %25′i
orta okul, %30′u lise, %15′i üniversite ve üstü derece
okullardan mezunlar oluşturmakta [2].
Türkiye’deki internet kullanıcıları Ocak 2011’de 9 milyar
sayfa görüntülerken Ekim 2011’de bu rakam 11 milyara çıkmıştır. Ocak ayı içinde
% 59 ile en fazla Haber sayfaları görüntülenirken Ekim ayında bu oran % 48 e
gerilemiştir [3]. %11 lik gerilemenin nedeni ise alışveriş sitelerinin
birbirinden kaliteli ve ucuza ürün sunmalarıdır.
Her ne kadar haber sitelerinde bir düşüş olsa da Türkiye’deki
internet kullanıcıları ayda ortalama 5 saatini online haber okuyarak
geçiriyorlar. Ocak ayında %4 ile Alışveriş siteleri görüntülenirken bu rakam
Ekim’de %28 lere fırlıyor [3].
Alışveriş sitelerin çoğalması ve 2012 yılı itibariyle dikey
sitelerin açılması ile alışveriş sitelerindeki vakit geçirme oranı artacağını
tahmin ediyorum. Sürdürülebilinir bir büyümenin en büyük sorun ise içerik ve
farklılaşma.
2011’deki hızlı yükseliş ile birlikte kaliteli malların
ucuza bulunması artık tek başına önemli bir faktör olmaktan çıkarak insanların
daha farklı taleplerine de cevap verebilmeli aksi taktir de önümüzdeki iki yıl
içerisinde online süre geçirme bakımından kan kaybedebilirler.
Online'nin dış kapısı veya penceresi artık içerik olarak
görülmekte. İçerik hayatı bir konuma gelmekte öyle ki Sosyal Medyanın da önüne
geçmekte. Bunu gören bazı büyük markalarda İçerik ile ilgili bölümler
açılmakta.
[1]. IDC New Media Market Model
[2]. IAB Türkiye Temmuz 2011 Raporu
[3]. IAB Türkiye