Türkçe ve yabancı kaynaklı sitelerde 2012’deki dijital trendlerin ne olacağına
dair bolca yazı bulabilirsiniz. 2012’de Türkiye’de özellikle qr kodlu
çalışmaların daha fazla yer alacağını ve insanların daha fazla benimseyeceğini
tahmin ediyorum. Bu yazım da ise sadece Qr kod hakkında geçmişten günümüze yapılan en iyi qr kod
uygulamarından ve geleceğinden bahsetmeye çalışacağım.
Dünya geneline baktığımızda 2011 ile 2012 arasında trend
olarak bir değişim beklememekle beraber özellikle ülkemizde henüz emekleme
devresinde olan qr kod uygulamalarının olumlu geri dönüşlerinin (satış ve pr anlamında)
artmasıyla beraber büyük firmaları bu alanda füzel ve yaratıcı işlere imza
atacaklar. Örneklere geçmeden önce tekrar Qr koda kısaca değinmekte fayda var.
Qr kod nedir? 2
boyutlu barkodun bir çeşidi. Peki ne işe yarar? Gerçek dünyadan sanal dünyaya
geçişler için kullanılmaktadır. Olmazsa
olmazı nedir? Yalnız akıllı cep telefonları ile kullanılabilmektedir. Qurify,
Kaywa, Scanbuy, QR Stuff, Delivr ve vb.
sitelerinden qr kod üretebilirsiniz. Ama unutmayın ki qr kodu kullanabilmek
için akıllı telefonlara qr kod aplikasyonunun indirilmesi gerekmektedir.
Qr kod ülkemizde ilk olarak kartvizitler ve dergilerde
kendini göstermeye başlamıştır. Bunu daha sonra internet siteleri izlemiştir. Ama asıl sorun Qr koda en fazla ilgiyi göstermesi gereken
sektör olan perakende sektörünün gelişmelere neden uzak kaldığıdır. Tabi bu da
başka bir yazı konusu J
2012 yılı içinde özellikle parekendi ve GSM sektörleri de qr
kodu kullanmaya başlayacaklarını ümit ediyorum. Şimdi gelin dünya’da qr kod
uygulama örneklerine göz atalım.
Ocak 2012 içinde Qr kod kullanılarak yapılan 1 tane kampanya
ve 1 tane de viral tanıtım
bulunmaktadır. Bunlar, Mercedes A-Class ve Scandinavian Airlines’in
uygulamalarıdır.
Marcy, “Backstage Passes”
adı verdiği ve qr kod kullanarak gerçekleştirdiği kampanyası
sayesinden bir aylık beklentinin dört
katı üzerine çıkmışlardır. Yaptıkları son kerece basit ve akılcı bir
uygulamadır. Tommy Hilfiger ve P. Diddy gibi ünlüleri yer aldığı ürünlerin
perde arkasını gösteren farklı bir kampanya.
Best Buy ise 2010 yılı son bahar döneminde qr kod
kullananlar arasına katıldı. Kurgusuna gelecek olursak, müşteriler qr kodları
okutarak Best Buy’in mobil sitesi üzerinden ürünlerin özelliklerine
erişebilmektedirler. Spencer Knisely (Kidemli Direktör) göre qr kodu kişiye
özel alışveriş asistani dönüştürmek istediklerini belirtmiştir.
Polo Ralph Lauren ise 2010 yılında mobile platformunu qr kod
uygulaması ile hayatta geçirmiştir. 2011 yılında ikinci iphone app
uygulamasıyla beraber “Kendi Rugby nizi yapın” sloganıyla beraber kişinin kendi
tişörtünü tasarlamasını mümkün kılmıştır.
Dünya genelinde qr kod uygulamalarının maliyeti az ve
ölçülebilir olmasından dolayı pek çok firma/marka kampanyanyalarına qr kodu da
dağıl etmektedir. Sırf qr kod kullanılarak yapılan kampanyalar ve uygulamalar
mevcuttur. Ülkemizde de qr kodlu çalışmaların
yerini alabilmesi için öncelikle halkın merak ederek bilinçlenmesi gerekmekte.
Aksi taktir de yapılacak qr kod çalışmaları beklentilerinizi karşılamayabilir.