Ülkemizde markalar qr kod ve yapabilecekleri ile tanışarak hayatımıza sokmaya başladılar. Başarı elde edebileceklerini ihtimal vermiyorum çünkü insanlara
yeteri kadar qr kod un faydalarını ve neden kullanmaları gerektiğini tam
olarak anlatmıyorlar. Buna karşın yurtdışında farklı sektörler ve
reklam/dijital ajanslar tarafından artan bir ivme ile qr kod kullanılmaya devam edilmekte. Bence doğrudan
pazarlama için biçilmiş kaftan olan qr kod dünyasına gelin son sayısal veriler ile
bakalım.
Qr kod üreten ve taramalarının raporlamasını sağlayan pek çok
platform mevcut olmasına rağmen en bilinenlerin başında ScanLife
gelmekte. ScanLife’in en son açıkladığı 2012 Q1 verilerine göre qr kod
kullanımında dikkat çekici bir şekilde artış gözükmekte öyleki insanların qr
kodda alışdıklarını göstermesi açısından çok önemli sayısal veriler mevcut.
ScanLife’in açıkladığı verilere göre;
* 2012 Q1 in tekil qr kod taraması 2011 Q1 inden yaklaşık
%200 kat artarak 5 milyona ulaştı.
* Hızlı Servis Restaurant ları, 2012 Q1 inde ScanLife
platformunu kullanan sektörel sıralamaya hızlı bir giriş yaparak ikinci sıraya
oturdu.
* Qr kodlu pazarlama kampanyalarında en çok tercih edilen
ise; Video izlettirme, Uygulama indirtme, Ürün detayı gösterme
* 2012 Q1 deki toplam qr kod taraması 2011 Q1 e göre %157
artış gösterdi.
* Dünya’da en fazla qr kod taramasının yapıldığı ülke Amerika
olurken Avrupa’da İspanya oldu.
Qr kod taramalarında yaş ve cinsiyet verilerine baktığımızda
fazla değişme olmadığı gözükmekte. İşin
ilginç tarafı 25-35 yaş grubunun en fazla qr kod taraması yapan yaş aralığı
olmasıdır. Tablo da göreceğiniz üzere 18-24 yaş aralığı ise üçüncü sırada
gelmekte. Markalar yeteri kadar bu yaş grubuna ulaşamıyorlar veya bu yaş grubu
qr kodu halen tam olarak benimsemedi.
Cinsiyette bakacak olursak halen en fazla qr kod tarama
işlemini erkeklerin yaptığı gözükmekte. 2011 verileri ile kıyasladığımız da
erkeklerin kullanma oranlarında %8 lik bir artış göze çarpmakta.
Çıkan sonuçlara bakacak olursak Japonya’nın dünyanın ilk
10’nu içinde yerinin almaması düşündürücü olmakla beraber 18-24 yaş
aralığındaki insanları kullanım oranları da bir hayli şaşırtıcı. Sinema
sektörünün, sektörel bazda bakıldığında yerini koruma iyi fakat olayın sadece
video ile sınırlandırılması gerekir. Özetle qr kod kullanımı hızla artmakta ve
erkekler tarafından daha fazla kullanılmakta.