Tüketicilerinizle sosyal medya üzerinden iletişime geçmeyi düşünüyorsanız, kesinlikle doğru yolda ilerliyorsunuz; çünkü sanal dünya kendi sanal toplumunu oluşturuyor. İnsanlar bilgisayarlar başında saatlerini harcadığını düşündüğümüz de markanızın sanal dünya üzerinde yerini alması artık bir zorunluluk. Asıl soru ise işe nereden başlanacağı. Lafı fazla uzatmadan önerilerimi ve görüşlerimi anlatmaya başlayayım.
Öncelikle markanızın farkındalık gücünü sosyal medya da doğru bir şekilde kullandığınız taktir de sürdürülebilirlik açısından da markanıza inanılmaz katkısı olacaktır. Sosyal medya da yer alarak neler yapabilirsiniz;
- Potansiyel
müşterilerinizin davranışlarını izleyebilirsiniz.
- Fikir
liderlerini tanıyabilirsiniz.
- Yeni pazarlama
stratejileri için fikir üretebilirsiniz.
- Müşteriler ile
diyalog başlatabilirsiniz.
- Viral yaylımlarının startını verebilirsiniz.
- Markanızın
itibar ve imajını pekiştirebilirsiniz.
Yukarıda saydıklarımla ile hedefinizi belirleyerek markanız için doğru stratejinizi geliştirebilirsiniz. Bunu sonucu olarak da sosyal medyadan maksimum
verim alırsınız.
Sosyal Medya üzerinden düzenleyeceğiniz aktivitenin,
etkinliğin, veya kampanyanın -nasıl adlandırmak istiyorsanız söyle adlandırın
ama ben aktivite diyeceğim- başarıya ulaşabilmesi için göz önünde bulundurmanız gerekenler;
· Aktivitenin
hedefi net ve açık olmalı
· Aktivite için
doğru sosyal medya kanalı seçilmeli
Aktiviteleri dört ana başlıkta inceleyebiliriz ki bunlar
seçtiğiniz hedef kitleye göre hangi sosyal mecra da kurgulanması gerektiğini gösterecek başlıklardır:
- Marka
Farkındalığı
- Müşteri
Hizmetleri
- Satışları
Arttırma
- Müşteri
İlişkileri
Alışveriş ve fırsat sitelerinin hayatımıza girmesiyle
beraber ölmeye yüz tutan e-mail hesaplarımız yeniden canlandı. E-mail pazarlaması yapıyorsanız ki kesinlikle yapılmalı, müşterilerinizi daha iyi anlayabilmek için başarı kriterlerinizin arasında mail açıldı mı, okundu mu, tıklandı mı
gibi farklı metriklerle olmalı.
Kurgunuzun başarıya ulaşması için en az üç önemli sosyal
metriği göz önünde bulundurmanız gerektiğini unutmayın:
- Farkındalık
- Erişme (Ne kadar geniş bir topluluğa ulaşabildiğinizin
ölçülmesi)
- Faaliyet (Sizin veya şirketinizin internet kullanıcısına
yönelik paylaşım ve yayın faaliyetleri)
Unutulmaması gereken diğer önemli bir husus ise markanızın olası veya hazırdaki hedef kitleniz -yeni tanışacak olan tüketiciler, muhtemel müşteriler veya müşteriler- için de aynı metrikleri baz alarak başarınızı ölçümlemeyin.
Yukarıdaki aşamaları geri de bıraktıktan sonra sıra diğer
önemli bir başlığa geldi. Markanız için kendi sosyal medya takımızı
oluşturmalısınız.
Şirket içinde bir takımın bulunması bu işin önemli kilit
anahtarlarından biridir. Bir aktivitenin stratejisinin tanımlanmasından,
koordinasyonunun sağlanmasına ve taktiğin
belirlenmesine varıncaya kadar önemli
bir yer teşkil etmekte olduğunu tekrardan hatırlatmakta fayda var.
Aktivitenizde kullanacağınız ses tonunuz çok önemli olduğunu
sakın unutmayın. Ses tonunuzu iki farklı şekilde kurabilirsiniz:
- Markanızın veya
Şirketinizin ses tonuyla iletişim kurabilirsiniz. Bu sayede takım çalışmasını
kolaylaştırmakla beraber SCRM için iyi bir süreç izlemiş olursunuz.
- Çalışanlarınız ile
bunu sağlayabilirsiniz.
Sıra, sosyal medyanın belki de en zor gibi gözüken yanına
geldi. Şuanda şirketiniz hakkında olumlu veya olumsuz neler söyleniyor.
Görüşlerin hangi kanal üzerinden gelmekte olduğu gibi soruları çoğaltmak mümkün
ancak bir aktivite öncesinde şirketiniz hakkında dinleme yapılması o aktivitenin başarısında en önemli yeri
tutmaktadır. Şirketinizle ilgili internet dünyasında dinleme yapmak için bir
çok bedava toolar mevcuttur.
Planlama yaparken fikir vermesi ve örnek teşkil etmesi
bakımından aşağıda örnek tabloyu bulabilirsiniz.
Murat Salman